در راستای توسعه همکاری­های بین المللی و تبادل آخرین یافته­های علمی­، تجربی و پژوهشی از میان دستاوردهای GS1 بین­الملل بخصوص در حوزه کسب و کار الکترونیکی این همایش با عنوان نهمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در تاریخ 9و 10 اردیبهشت ماه سال 1397 در سالن همایش­های بین­المللی صدا و سیمای ج. ا. ایران برگزار خواهد شد. این رویداد بر این اساس است تا نقش استانداردهای GS1 در بهینه­سازی و افزایش سرعت در کسب و کار الکترونیکی با رویکرد هوشمندسازی و تحول در حوزه­های مختلف مرتبط با این موضوع را توضیح دهد. همچنین نمونه­های موفقGS1  این حوزه در دنیا، موفقیت­ها ،تجربیات،  برنامه­ها و  بررسی­های خود را دراختیار حاضرین در این همایش قرار خواهند داد. از جمله اهداف و موضوعات مورد بحث می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. خرید و فروش در محیط کسب و کار الکترونیکی

همانطور که هر مشتری اطلاع دارد، خرید در یک فروشگاه تجربه­ای است که همه پنج حس را در بر می­گیرد، به همین دلیل است که تجارت به مدت طولانی به یک علم خشت و ملات تبدیل شده است. خرید و فروش در فروشگاه­های خرده فروشی به صورت فیزیکی اغلب شامل جذب مشتریان از لحظه­ی ورود به فروشگاه تا خروج آن­ها می­باشد. امروزه با توجه به درآمد زیادی که از طریق خرید و فروش آفلاین به صورت آنلاین حاصل می­شود، شرکت­­های تجارت الکترونیکی راه­های خود را برای "فروش و تجارت" در استراتژی تصمیم­گیری­های بصری(strategic visual decisions) جستجو می­کنند. GS1 اهمیت تجارت در محیط الکترونیکی را درک نموده و راهکارها و تجربیات خود را با تنها نماینده رسمی خور در ایران (GS1 ایران) به اشتراک می­گذارد. این کارگروه افق تازه­ای را برای صاحبان مشاغل به جهت آشنایی با تجربیات روز دنیا در سایر کشورهای عضو GS1 باز خواهد نمود.

  1. سلامت در محیط کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیکی در بهداشت و درمان، تغییر چشم اندازهای سنتی است. استانداردهای GS1 شرکتهای حوزه سلامت و درمان را قادر می­سازد تا کلیه اقلام، خدمات و مکان­ها و سایر ابزارهای مورد نیاز را شناسایی، ضبط و کلیه اطلاعات محصول در سراسر زنجیره ارزش را اشتراک­گذاری کنند. فشارهای جهانی در خصوص هزینه، سرعت، دقت و ردیابی می­تواند بقا تجارت الکترونیکی را تهدید کند. صنعت در حوزه مراقبت­های بهداشتی به دنبال تمرکز و یافتن استراتژی­های مستقیم برای مصرف­کننده، ردیابی و تکنولوژی­های کالا به فرد برای رسیدگی به این چالش­ها می­باشد. این امر باعث می­شود که تجارت الکترونیکی در کنار استانداردها و راهکارهای GS1 توانایی کسب و کار برخی از خدمات بهداشتی و درمان را به طور موثر و با هزینه­ای مقرون به صرفه تر انجام دهد و بهبود وضعیت موجود را ارائه می­دهند. در کارگروه مربوط به این حوزه اساتید و شرکت­های حرفه­ای درگیر در این حوزه از سایر کشورهای عضو GS1 در کنار GS1 ایران به بحث و تبادل و نظر در خصوص تجربیات و حل مشکلات خود خواهند پرداخت.

  1. تجارت پوشاک در محیط کسب و کار الکترونیکی
  2. Omni-channel ایجاد یک فوریت برای جامعه خرده فروش و تامین­کننده در جهت ایجاد زنجیره تامین و تحقق فرآیندهای کسب و کار است. در خرده فروشی، چیزی که در مواردی خوب بود، در حال حاضر یک ضرورت است. مصرف­کنندگان امروز تقاضای تجارب یکپارچه با عنوان "همیشه در همه جا" را دارند. خرده فروشان، بازار، صاحبان مارک­ها، تولید­کنندگان، ارائه دهندگان راه­حل­ها و ذینفعان خرده فروشی به دنبال راه­هایی برای تداوم و رشد خود هستند. بیش از 40 سال است کهGS1   با سهامداران صنعت پوشاک همکاری کرده است  و به افزایش درآمد و کارایی آنها  کمک شایانی نموده است نمونه هایی از این قبیل را در برندهای مثل Zara، H&M و سایر موارد می توان شماهده نمود. استفاده از راه­حل­های مبتنی بر استاندارد GS1 و بهبود کسب و کار فرایندها با استفاده از رهنمودهای توسعه یافته صنعت و بهترین شیوه های موجود در صنعت پوشاک، تعریف چالش­ها و فرصت­های تجاری خرده فروشی در پوشاک، بررسی راه­حل­ها و ایجاد برنامه­های تصویب شده برای تکامل زنجیره ارزش پوشاک از موضوعات این کارگروه در همایش می­باشد که در کنار تجربیات سایر برندها از زبان دست­اندکاران این حوزه در کشورهای عضو GS1 شنیده خواهد شد.
  3. نقش (Consumer Packaged Goods :CPG)( بسته بندی محصولات مصرفی) در محیط کسب و کار الکترونیکی

کالاهای بسته بندی شده برای مصرف­کننده (CPG) مواردی هستند که روزانه توسط مصرف­کننده مورد استفاده قرار می­گیرندکالاهائی که این دسته را تشکیل می­دهند نیاز به جایگزینی دارند، در مقایسه با مواردی که برای مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند. در حالی که مشتریان­­CPG ها در بازار همیشه مصرف­کنندگان هستند، به دلیل اشباع بالای بازار و هزینه­های کم برای مصرف­کننده بسیار رقابتی هستند. برخی از نمونه­های اولیه CPG عبارتند از غذا و نوشیدنی، لباس، تنباکو و محصولات خانگی. ­CPG­ها همچنین شلمل مواد غذایی یخ زده و  کالاهای مصرفی هستند که سریع تولید می­شوند. با این توضیح بیش از 45 سال پیش، خرده فروشان CPG در پیاده­سازی یک استاندارد واحد برای شناسایی محصول و بارکد کمک کرده­اند. آنچه که به عنوان یک راه برای سرعت بخشیدن به پرداخت در فروشگاه آغاز شده، پس از آن تبدیل به زبان جهانی کسب و کار شده است. امروزه، بهبود ظاهر زنجیره تامین، اطلاعات دقیق محصول، قابلیت ردیابی محصول و ایمنی غذا توسط استانداردهای GS1 امکان پذیر می­باشد، تجربه خرید، تجربه یکپارچه و چند منظوره را فراهم می­سازد که شرکای تجاری، تنظیم کننده­ها و مصرف­کنندگان از بخش CPG تقاضا می­کنند. این کارگروه با هدف بیان این تجربیات و آموزش اصول GS1 با حضور اساتید خبره این حوزه در GS1 بین الملل و GS1 ایران برگزار خواهد شد.

  1. تجارت محصولات تازه در محیط کسب و کار الکترونیکی

شعار GS1 این است : ما می­توانیم ردیابی مواد غذایی قابل خوردنی را برای بهبود بهره­وری و افزایش ایمنی مصرف­کنندگان انجام دهیم. استانداردهای GS1 به شما کمک می­کند غذاهای تازه را از مزرعه به سفره ردیابی کنید. اطلاعات قادر است در سراسر زنجیره تامین به منظور حمایت از نیازهای کسب و کار خود و صدور ایمنی مواد غذایی به اشتراک گذاشته شود به اشتراک­گذاری اطلاعات مربوط به محصول دقیق از طریق دستگاه­های همراه و وب سایت­های مبتنی بر مصرف­کننده، اعتماد را ایجاد می­کند و به مشتریان اطلاعاتی متشکل از تصمیمات آگاهانه می­دهند. مشتریان در سر­تا­سر جهان این خرید و امکانات را  بیشتر با اپلیکیشن­ها انجام می­دهند. مجموعه این اطلاعات و نمونه­های کاربردی در سطح جهان با کمک GS1 و نمایندگان آن­ها در سرتاسر جهان به عنوان تجربه در کارگروه مربوطه عنوان خواهد شد و در اختیار دست­اندکاران این حوزه قرار خواهد گرفت.

  1. سرویس محصولات در محیط کسب و کار الکترونیکی
  2. به عنوان یک صنعت بسیار رقابتی و چند تریلیون دلاری، به سرعت در حال پیشرفت است. این بخش از کسب و کار بر روی رشد و توسعه قرار دارد و شامل هر کسب و کار، موسسه یا شرکت مسئول تامین غذا در خارج از منزل می­شود. این بازار گسترده شامل تولید­کنندگان، توزیع کنندگان و اپراتورها است که همه آنها مسئولیت افزایش بهره وری و ایمنی مواد غذایی را در میان دیگر خواسته­های نظارتی بعهده دارند. زنجیره تامین Foodservice به عنوان یک سیستم پیچیده و دینامیک برای مصرف­کننده شناخته شده است، اما با کمک استانداردهای GS1، روند ساده می­شود. GS1 کاربران را قادر می­سازد تا زبان مشترکی را برای به اشتراک­گذاری اطلاعات قابل اطمینان انجام دهند که به برقراری ارتباط قوی بین شرکای تجاری منجر شده و در نهایت به مصرف­کننده کمک می­کند. تجارت الکترونیکی خدمات اطلاعات محصول در صنعت غذا را ایجاد و در اختیار مشتریان قرار می دهد. این کارگروه بر روی تجربیات این حوزه با حضور نمایندگان عضو GS1 تمرکز نموده است.
  3. مدیریت زنجیره تامین در محیط کسب و کار الکترونیکی

مدیریت زنجیره تامین (SCM) طیف گسترده­ای از فعالیت­های لازم برای برنامه­ریزی، کنترل و اجرای جریان محصول از طریق دستیابی به مواد خام و تولید و توزیع به مشتری نهایی است که از بهترین و بهینه­ترین راه ممکن استفاده شود. این فرآیند شامل برنامه­ریزی و اجرای یکپارچه فرآیندهای مورد نیاز برای بهینه­سازی جریان مواد، اطلاعات و سرمایه مالی است که به طور گسترده شامل برنامه­ریزی تقاضا، منابع گشت و گذار، تولید، مدیریت موجودی و ذخیره­سازی، حمل و نقل و یا تدارکات و بازگشت محصولات بیش از درخواست یا محصولات معیوب می­باشد. از هر دو استراتژی تجاری و نرم افزار تخصصی در این تلاش­ها برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده می­شود. مدیریت زنجیره تامین یک فعالیت پیچیده است که بر هر یک از طرفین تامین­کنندگان به تولید­کنندگان و فراتر از آن به خوبی عمل می­کند. GS1 تلاش می­کند که بسیاری از فرآیندها، رابطه­ها، فرمت­ها و راه­حل­ها را استاندارد­سازی کند که یکی از این استانداردها GS1 می­باشد. GS1 ایران در کنار تجربیات سایر کشورهای عضو GS1 بین­الملل در این همایش و در کارگروه زنجیره تامین اهداف ذیل را دنبال می­کند:

  •     کارآمدی بهتر، صرفه جویی در منابع، فرایندهای مقرون به صرفه بر اساس استانداردها
  •     جریان اطلاعات خودکار
  •     برنامه ریزی و تامین نیازهای مبتنی بر نیاز
  •     در دسترس بودن بهینه، قابلیت اطمینان عرضه
  •     قابلیت ردیابی و ردیابی
  •     شفافیت و کاهش خطر
  •     تاثیرات مطلوب
  1. استانداردهای جهانی شناسه اشخاص حقوقی و مالی در محیط کسب و کار الکترونیکی

LEI برای شناسایی اشخاص حقوقی و برای شناسایی شرکت­هایی فعال در بازارهای مالی استفاده می­شود.  صدور LEI تحت شرایط سختگیرانه قرار دارد. فقط سازمان­هایی که با موفقیت بتوانند یک پروانه اعتباربخشی بنیاد شناسایی جهانی حقوق قانونی (GLEIF) را امضا کنند، می توانند LEI را صادر کنند. این احزاب واحد عملیاتی محلی (LOUs) نامیده می شوند. GS1  وضعيت LOU را در فوریه 2017 به دست آورد. همه درخواست­ها به آن­ها ارسال می­شود و LEI را به آنها واگذار می­کنند. GS1 ایران بعنوان تنها نماینده GS1 بین­الملل می­تواند در صدور این کدها بسیار موثر عمل کند و شرایط را برای شرکت­ها، سازمان­ها و بانک­ها هموار سازد. این همایش با حضور اساتید این حوزه از GS1 بین­الملل برگزار خواهد شد و اولین کارگروه آموزشی این حوزه با تجربیات سازمان GLEIF در کنار GS1 بین الملل و با میزبانی GS1 ایران خواهد بود.

 



شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۳۵